Abstract
Pårørendeskole til pårørende for at forbedre kommunikation og samvær med familiemedlemmer med demens. Ægtefæller fortalte, at de oplevede at skulle påtage sig større ansvar, end de allerede havde, og at de gjorde modstand mod undervisernes formidlingsmåde og fortolkning af Marte Meo, der blev italesat som foreskrivende som for kommunikation- og samvær med ægtefællen på ægtefællen med demens præmisser. For deltagerne betød det, at de måtte tilsidesætte et liv på egne præmisser. Teoretisk er artiklen inspireret af Foucaults magttænkning om viden, ledelse og selvledelse. Artiklen argumenterer for, at der mellem undervisere og pårørende foregår et biopolitisk magtspil, med intentioner om at de pårørende tilføres ressourcer ved at lære Marte Meo metoden, men at den får funktion af selvteknologiske redskaber i 'subjektiverings processer', hvor de pårørende ledes mod at tage øget ansvar for eget og for ægtefællens liv og for hjemmehjælperes brug af Marte Meo metode- og sprog.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 6 |
Tidsskrift | Michael |
Vol/bind | 12 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 195-210 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 1893-9351 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- demens