Martin A. Hansen og dannelsens praksis: - mellem vilje og åbenbaring

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Artiklen behandler de sider af Martin A. Hansens skoletanker, som fastholder dialektikken mellem dannelsens metafysiske og empiriske elementer. Hansen skelner i lærerens arbejde mellem undervisningen og opdragelsen. Undervisningen fremstår, som det overkommelige, metodiske element og opdragelsen, som det uoverkommelige, personlige element. Undervisningsdelen kan man blive færdig med, men ikke opdragelseselementet. Artiklen perspektiverer afslutningsvis til den tyske sociolog Hartmut Rosa og dennes tanker om det ukontrollerbare.
OriginalsprogDansk
TitelTil barnets bedste : Martin A. Hansen og skolen i dag
RedaktørerJørgen Jørgensen
Antal sider13
UdgivelsesstedGjern
ForlagHovedland
Publikationsdato2023
Sider154-166
ISBN (Trykt)978-87-7070-860-9
StatusUdgivet - 2023

Citationsformater