TY - CHAP
T1 - Martin A. Hansen og dannelsens praksis
T2 - - mellem vilje og åbenbaring
AU - Olesen, Jens-Peter Noes
N1 - Bogen er opdelt i 2 dele. I første delgengives tekster af Martin A. Hansen, mens teksterne i bogens anden halvdel aktualiserer Martin A. Hansens skoletanker i dialog med væsentlige problemstillinger, som knytter sig til skolen, som den er i dag.
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - Artiklen behandler de sider af Martin A. Hansens skoletanker, som fastholder dialektikken mellem dannelsens metafysiske og empiriske elementer. Hansen skelner i lærerens arbejde mellem undervisningen og opdragelsen. Undervisningen fremstår, som det overkommelige, metodiske element og opdragelsen, som det uoverkommelige, personlige element. Undervisningsdelen kan man blive færdig med, men ikke opdragelseselementet. Artiklen perspektiverer afslutningsvis til den tyske sociolog Hartmut Rosa og dennes tanker om det ukontrollerbare.
AB - Artiklen behandler de sider af Martin A. Hansens skoletanker, som fastholder dialektikken mellem dannelsens metafysiske og empiriske elementer. Hansen skelner i lærerens arbejde mellem undervisningen og opdragelsen. Undervisningen fremstår, som det overkommelige, metodiske element og opdragelsen, som det uoverkommelige, personlige element. Undervisningsdelen kan man blive færdig med, men ikke opdragelseselementet. Artiklen perspektiverer afslutningsvis til den tyske sociolog Hartmut Rosa og dennes tanker om det ukontrollerbare.
UR - https://hovedland.dk/bog/til_barnets_bedste-_martin_a_hansen_og_skolen_i_dag.htm
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7070-860-9
SP - 154
EP - 166
BT - Til barnets bedste
A2 - Jørgensen, Jørgen
PB - Hovedland
CY - Gjern
ER -