Matematik på arabisk

Mette Vedsgaard Christensen, Tanja Grøn Damsgaard

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Abstract

Elever, der skal lære matematik på et andet sprog end det, de behersker bedst, møder ofte faglige og sproglige udfordringer. Hos nyankomne elever kan der være meget langt mellem elevernes sproglige færdigheder på dansk og de sprogkompetencer, der forudsættes for at lære fag på et aldersvarende niveau. I forbindelse med projekt ”Alle i Uddannelse” i Horsens har vi udviklet og gennemført et forløb, der inddrager elevernes modersmål (i dette tilfælde arabisk) i matematikundervisningen. Formålet med forløbet var at gøre elever, lærere og forældre bevidste om arabisk, arabiske læremidler og forældresamarbejdet som en ressource for elevernes faglige udvikling i matematik. Forløbet handlede om læseforståelse af matematikopgaver og indeholdt aktiviteter, der fokuserede på oversættelse og sprogsammenligninger af matematisk diskurs, faglige og før-faglige ord. Vi gennemgår forløb og aktiviteter og præsenterer vores overvejelser over potentialer for matematikundervisning, læseforståelse og sproglig opmærksomhed.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato21 mar. 2019
StatusUdgivet - 21 mar. 2019
BegivenhedUndervisningsministeriets informationsmøde: I skole med flere sprog - Hotel Nyborg Strand, Nyborg, Danmark
Varighed: 20 mar. 201921 mar. 2019

Konference

KonferenceUndervisningsministeriets informationsmøde
LokationHotel Nyborg Strand
Land/OmrådeDanmark
ByNyborg
Periode20/03/1921/03/19

Citationsformater