Matematik på arabisk: didaktiske perspektiver i det flersprogede klasserum

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Abstract

Mange lærere erfarer, at der kan være meget langt mellem elevernes sproglige færdigheder på dansk og de sprogkompetencer, der forudsættes for at lære fag på et alderssvarende niveau. I forbindelse med aktionslæringsprojektet ”Alle i Uddannelse” i samarbejde med to skoler i Horsens har vi derfor udviklet og gennemført et forløb, der inddrager elevernes modersmål (i dette tilfælde arabisk) i matematikundervisningen. Formålet med forløbet var at gøre elever, lærere og forældre bevidste om arabisk og arabisksprogede læremidler som en ressource for elevernes faglige udvikling i matematik. Oplægget vil præsentere de specifikke indsigter om sprog i matematik og forældreinddragelse, som forløbet gav, men også de generelle erfaringer med det flersprogede klasserums didaktiske muligheder og begrænsninger, som gennemførelsen resulterede i.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato18 nov. 2019
StatusUdgivet - 18 nov. 2019
BegivenhedMultikulturelle skoler 2019: Tæt på det flersproglige klasserum - Hotel Nyborg Strand, Nyborg, Danmark
Varighed: 18 nov. 201919 nov. 2019
https://www.kp.dk/om+os/kalender/2019/11/multikulturelle+skoler+2019

Konference

KonferenceMultikulturelle skoler 2019
LokationHotel Nyborg Strand
LandDanmark
ByNyborg
Periode18/11/1919/11/19
Internetadresse

Citationsformater