Matematikundervisning i et pædagogisk neurovidenskabeligt perspektiv

Pernille Bødtker Sunde, Lisser Rye Ejersbo

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Kan babyer regne? Kan en løve tælle? Eller en krage? Har vi en medfødt fornemmelse for tal? Og hvad betyder det for matematikundervisningen, hvisvi har? I denne artikel vil vi give en oversigt over den neurovidenskabeligeviden om, hvordan tal og matematik opfattes og udvikles i hjernen. Meget afdenne viden baseres på den franske forsker Dehaene’s arbejde. Hans resultaterog konklusioner har været banebrydende for vores opfattelse af, hvilkekompetencer barnet bærer med sig ind i klasselokalet, når det møder op iskolen den første dag.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPaedagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind51. årg.
Udgave nummer5/6
Sider (fra-til)29-40
Antal sider12
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2014
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • pædagogisk neurovidenskab matematik

Citationsformater