Abstract
Artiklen sætter begreberne dynamisk læsning og strukturopfattelse i spil når der arbejdes
med samspillet mellem originalkilder og GeoGebra med henblik på at understøtte elevers muligheder
for at udvikle deres ræsonnementskompetence. Indledningsvis gives argumenter for at arbejde
med samspillet mellem matematikhistoriske originalkilder og digitale teknologier. Derefter udfoldes
begreberne
dynamisk læsning, strukturopfattelse og ræsonnementskompetence. Disse begreber bruges
til at analysere et uddrag af elevsvar fra et studie afprøvet i en 7.-klasse. Afslutningsvis reflekteres der
over hvordan elevsvarene med fordel kunne have været anvendt aktivt i selve undervisningsforløbet.
med samspillet mellem originalkilder og GeoGebra med henblik på at understøtte elevers muligheder
for at udvikle deres ræsonnementskompetence. Indledningsvis gives argumenter for at arbejde
med samspillet mellem matematikhistoriske originalkilder og digitale teknologier. Derefter udfoldes
begreberne
dynamisk læsning, strukturopfattelse og ræsonnementskompetence. Disse begreber bruges
til at analysere et uddrag af elevsvar fra et studie afprøvet i en 7.-klasse. Afslutningsvis reflekteres der
over hvordan elevsvarene med fordel kunne have været anvendt aktivt i selve undervisningsforløbet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 24 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 63-80 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Matematikdidaktik, ræsonnementskompetence, GeoGebra og originalkilder