Matematikvanskeligheder og klasseledelse: a case study of teaching strategies and student participation in Inclusive classrooms

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Et casestudie af undervisningsstrategier og elevdeltagelse i inkluderende matematikundervisning Artiklen undersøger relationerne mellem inkludering, elever i matematikvanskeligheder og klasseledelse gennem et casestudie, der sætter fokus på pædagogiske strategier og elevers deltagelse i fire forskellige matematikklasser på to folkeskoler i Danmark. Der præsenteres tre sæt af resultater: 1) Beskrivelser af matematiklærernes klasseledelse i forhold til inkludering af samtlige elever i læringsfællesskaber, 2) Hvordan læringsfællesskaber bliver produceret gennem italesatte og
    praktiserede normer for undervisning og læringsadfærd, 3) Læringsadfærden hos elever i matematikvanskeligheder. Casestudiet synliggør, at matematiklærerne anvendte inkluderende klasseledelsesstrategier, der er videnskabeligt anerkendte som succesfulde. Et andet fund er, at elever i matematikvanskeligheder i høj grad praktiserede en pædagogisk norm om at være aktivt involveret i opgaven. Elever i vanskeligheder gjorde det, som der forventes af en ’god’ elev ved at anvendeforskellige deltagelsesstrategier såsom at udføre ting, de var gode til, få kammerathjælp og imitere de andre elever. Disse deltagelsesstrategier resulterede i, at matematikvanskelighederne kunne blive usynlige for matematiklærerne.
    Bidragets oversatte titelMatematikvanskeligheder og klasseledelse
    OriginalsprogEngelsk
    BogserieCURSIV
    Vol/bind18
    Sider (fra-til)81-105
    Antal sider25
    ISSN1901-8878
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • klasseledelse
    • inklusion
    • folkeskolen
    • matematik
    • didaktik

    Citationsformater