Abstract
Denne artikel omhandler sansninger som en integreret del af den pædagogiske praksis i en børnehave beliggende i et socialt udsat boligområde. Med afsæt i den fænomenologiske antropologi og en orientering mod sanser og sanselighed udforsker artiklen, hvordan pædagogerne i børnehaven erfarer og søger at skabe viden om ’familien’, samt peger på de dilemmaer og potentialer, denne form for vidensskabelse indebærer. Med et perspektiv på det sanselige som politisk såvel som et begreb om atmosfære, argumenteres der for en større faglig opmærksomhed på det sanselige og en bevægelse henimod et fokus på, hvordan der vides i det pædagogiske arbejde og ikke kun, hvad der vides om børn og deres familier. Artiklen bygger på empiri fra et etnografisk feltarbejde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forskning i pædagogers profession og uddannelse |
Vol/bind | 2 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 49-62 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 2446-2810 |
Status | Udgivet - 8 nov. 2018 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Socialt arbejde og sociale forhold