Abstract
Artiklen udforsker det deltagelsesmæssige råderum, som vuggestuebørn med handicap har i hverdagens inklusionspraksis i ressourcebørnehuse. Ressourcebørnehusenes inklusionsarrangementer er i fokus med henblik på at undersøge, på hvilke måder børn med handicap deltager i hverdagen og får erfaringer med og mulighed for at udvikle rådighed. Artiklen fremanalyserer, at inklusionsarrangementer tilvejebringes gennem tre væsensforskellige organiseringer af pædagogisk praksis, der hver på sin måde tilbyder børn med handicap særlige deltagelsesbetingelser: 1) Et kapacitetsfokuseret arrangement 2) Et rummende omsorgsarrangement 3) Et repertoireskabende arrangement. De to førstnævnte arrangementer peger på, at handicap er knyttet til binære forståelser af børns behov som almene eller særlige. Hvor de professionelle i det kapacitetsfokuserede arrangement vægtlægger udvikling af barnets kropsfunktioner og (re)habilitering, fremstår de professionelles omsorgshandlinger for det særlige og det almene i egen ret som en hverdagslig udfordring i det rummende omsorgsarrangement. I det repertoireskabende arrangement overskrides dualismen mellem det almene og det specielle, idet den hverdagslige udvikling af praksis trækker på og bidrager til børnefællesskabernes kollektive deltagelsesrepertoire, der er mulighedsskabende for deltagerne i deres engagementer med hinanden om vuggestuens udvikling. De professionelles inklusionsbestræbelser kan i det repertoireskabende arrangement karakteriseres som pædagogisk afsøgende og eksperimenterende med øje for børnefællesskabernes mulighedshorisonter.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordiske udkast |
Vol/bind | 1 |
Udgave nummer | 2017 |
Sider (fra-til) | 44 - 62 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 1396-3953 |
Status | Udgivet - 2017 |