Med målet for øje: situationer i undersøgelsesbaseret matematikundervisning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

I kapitlet præsenteres den didaktiske model Situationer i Undersøgelsesbaseret Matematikundervisning. Modellen indeholder og beskriver fire situationer, der kan indgå i et undersøgende og dialogisk læringsfællesskab i matematikundervisningen, hvor målet er, at eleverne udvikler matematiske kompetencer i samspil med matematisk stof. SUM-modellen er beskrevet i elevperspektiv og kan benyttes af matematiklæreren i arbejdet med at planlægge, gennemføre og evaluere undersøgelsesbaseret matematikundervisning. Kapitlet præsenterer også en didaktisk tilgang til kompetenceområdet ’Matematiske kompetencer’ (jf. Matematik, Faghæfte 2019), som læreren kan anvende i sit arbejde med at vælge relevante mål i undervisningsforløb, der inviterer til undersøgende virksomhed.
OriginalsprogDansk
TitelHåndbog om matematik i grundskolen : læring, undervisning og vejledning
RedaktørerMichael Wahl Andersen, Peter Weng
Antal sider19
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Publikationsdato2021
Udgave2.
Sider247-265
Kapitel15
ISBN (Trykt)9788771587777
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • matematik
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater