Medbestemmelse i børnehøjde: - hvordan gør vi det?

Anette Boye Koch, Pernille Mogensen (Udøver), Heidi Knudsen (Udvikler)

Publikation: Ikke-skriftlig produktionVideo, andre visuelle produkterFormidling

Abstract

Husker du at give børnene medbestemmelse og indflydelse?

I DCUM’s nye evaluering af den styrkede pædagogiske læreplan set fra et børneperspektiv har vi sat fokus på børns medbestemmelse.

En af pointerne er at børn sjældent oplever medbestemmelse i planlægning af de voksenplanlagte aktiviteter.

Vi har derfor valgt at sætte fokus på børns medbestemmelse i dette webinar – særligt i de voksenplanlagte aktiviteter. Her får vi besøg af Anette Boye Koch, som er ph.d. og docent ved VIA University College og Pernille Mogensen, som til daglig arbejder som pædagog i Gladsaxe Skovbørnehave. De har begge arbejdet konkret med børns medbestemmelse og vil hjælpe os med at blive klogere på emnet.

Vi taler med Anette om, hvorfor børns medbestemmelse er vigtig, og hvad det giver børnene og den pædagogiske praksis – men også hvorfor det nogle gange kan opleves, som svært at give børnene medbestemmelse. Vi vil tale med Pernille om, hvad de konkret har gjort i deres dagtilbud for at give børnene medbestemmelse, og hvilken betydning det har haft for børnene og deres pædagogiske praksis.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato10 dec. 2020
PublikationsmedierOnline
StatusUdgivet - 10 dec. 2020

Emneord

  • Børn og unge
  • børns perspektiver
  • medbestemmelse
  • Skoler, fag og institutioner
  • Dagtilbud
  • dagtilbudspædagogik

Citationsformater