Medborgerskab i samfundsfagsundervisningen: De fire hjørner som dialogisk undervisning

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

    Abstract

    Artiklen handler om, hvordan man i undervisningen i samfundsfag konkret kan skabe et dialogisk rum, hvor eleverne tager stilling til faglige og værdimæssige spørgsmål med både kroppen og med det talte sprog. Artiklen kombinerer to undervisningsmetoder, dialogisk undervisning og CL-øvelsen ”de fire hjørner” med det formål at styrke den demokratiske samtale, det sker både ved at give eleverne bedre mulighed for at indgå i kvalificerede diskussioner og ved at skabe et klasserum, hvor alle inviteres til at deltage.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftPolis
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)165-171
    Antal sider7
    ISSN1026-9487
    StatusUdgivet - okt. 2021

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • CL De fire hjørner
    • demokratisk samtale
    • dialogisk undervisning
    • medborgerskab
    • samfundsfag

    Citationsformater