Medborgerskab og samfundsfag som skolefag

Anders Stig Christensen, Nadine Malich-Bohlig, Per Mouritsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel stilles spørgsmålet: Hvad kan samfundsfag bidrage med i forbindelse med udviklingen af medborgerskab? Med udgangspunkt i en forståelse af en demokratisk opdragelses paradoksale karakter (at opdrage til frihed gennem tvang) og et udtrykt normativt grundlag om en ikke-affirmativ didaktik diskuteres forskellige spørgsmål i forholdet mellem medborgerskab og samfundsfaget. Herunder forhold mellem at oplyse og at forberede til deltagelse, og hvordan samfundsfaget relateres til dimensioner i medborgerskabet; medlemskab, deltagelse og rettigheder. Folkeskolefaget samfundsfag diskuteres med udgangspunkt i ændringerne i faghæftets formuleringer fra 2004 til 2019, og uden at give entydige konklusioner opstilles en række spørgsmål for samfundsfagsdidaktikken, som det er nødvendigt at forholde sig til, hvis samfundsfaget skal bidrage til udviklingen af medborgerskab.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPOLIS - tidsskrift for samfundsfagsdidaktik
Sider (fra-til)43-57
Antal sider24
ISSN2597-2766
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • folkeskolen
  • Samfundsfag i Folkeskolen
  • medborgerskab
  • samfundsfag

Citationsformater