Medialekter i et grammatisk og didaktisk perspektiv

Mette Vedsgaard Christensen, Tina Thode Hougaard, Ulf Dalvad Berthelsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel vil vi argumentere for at medialekter ikke er afvigelser fra korrekt sprogbrug,men derimod meningsfulde skriftlige (i bredeste forstand) digitalt
medierede kommunikative praksisser der ligesom andre meningsfulde
kommunikative praksisser, fx det at skrive kronikker, jobansøgninger,
universitetsopgaver, indkøbssedler, købskontrakter, kærestebreve osv.,
er konsistente og i større eller mindre omfang konventionaliserede
praksisformer der kan beskrives inden for rammerne af en funktionelt
orienteret grammatik. I forlængelse heraf vil vi også argumentere for at
kommunikative praksisser på de sociale medier, netop fordi de faktisk
udgør en meget stor del af vores daglige kommunikative praksis, bør
have en plads i skolens sprog- og kommunikationsundervisning.
Vi indleder med en kort redegørelse for medialektbegrebet efterfulgt af et forsøg på at placere studiet af medialekter inden for rammerne af en funktionelt orienteret grammatik. Herefter følger en
række analytiske nedslag med henblik på at vise hvordan en sådan
tilgang kan belyse de kommunikative praksisser der udfolder sig på
de sociale medier, og endelig runder vi af med en diskussion af det
didaktiske potentiale ved en funktionelt orienteret tilgang til studiet af
medialekter.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMUDS - Møde om Udforskningen af Dansk Sprog
Vol/bind17
Sider (fra-til)95-111
ISSN1904-3309
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Medier, kommunikation og sprog

Citationsformater