Medialisering og voksnes læreprocesser: Om inddragelsen af digitale medier i voksenundervisning

Ole Christensen, Hans Christian Christiansen, Gitte Rose

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Abstract

    Den digitalisering og samfundsmæssige medialisering, der er foregået siden årtusindeskiftet, har ændret betingelserne for voksenundervisningen. Inddragelsen af digitale medier i voksenpædagogisk sammenhæng medfører særlige problematikker af den årsag, at undervisningen her retter sig mod stærkt heterogene grupper, hvor deltagerne har vidt forskellige forudsætninger, både hvad angår faglighed, teknologiske kompetencer og psykologisk læringsberedthed.
    Med udgangspunkt i netop de voksenstuderendes situation ser vi i dette kapitel
    på nogle af de pædagogiske fordele og ulemper, der er forbundet med inddragelsen af digital teknologi i undervisningssammenhænge. Vi kommer i løbet af kapitlet ind på, hvilke mere konkrete overvejelser man med fordel kan gøre sig i forbindelse med planlægningen af læringsforløb for voksne, hvor digital medieteknologi skal indgå.
    OriginalsprogDansk
    TitelVoksendidaktik
    RedaktørerHenrik Rander, Lis Boysen, Ole Goldbech
    Antal sider22
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagAkademisk Forlag
    Publikationsdato5 feb. 2018
    Sider251-272
    Kapitel12
    ISBN (Trykt)978-87-500-5105-3
    StatusUdgivet - 5 feb. 2018

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning

    Citationsformater