Mediepatruljer: En social teknologi

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

I dette kapitel analyserer vi mediepatruljer, og hvordan de kan finde plads blandt skolens eksisterende organiseringsformer. Mediepatruljer er grupper af elever organiseret omkring it, der via sidemandsoplæring introducerer og formidler nye måder at anvende it i undervisningen på. Til trods for en relativ stor udbredelse er fænomenet endnu i sin vorden og underbelyst i forskningssammenhæng. Især er det uafklaret, hvad mediepatruljer er i forhold til andre fænomener i skolen. I demonstrationsskoleforsøget IT i den innovative skole er der blevet oprettet mediepatruljer på fire skoler. Vi viser, hvorledes skolerne i forskellige hybridformer af mediepatruljeaktivitet og traditionelle didaktiske læringsformer implementerer mediepatruljer. Vi søger at belyse, hvordan mediepatruljer som organiseringsform kan opfattes som en social teknologi, der konkretiserer og synliggør vilkårene for et nyt organiseringsformat, der søger en plads i en skoles økologi.
OriginalsprogDansk
TitelSkoleudvikling med IT : Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I
RedaktørerJeppe Bundsgaard, Marianne Georgsen, Stefan Ting Graf, Thomas Illum Hansen, Charlotte Krog Skott
Antal sider22
Udgivelses stedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Publikationsdato2018
Sider233-254
Kapitel10
ISBN (Trykt)978-87-7184-412-2
StatusUdgivet - 2018
NavnDidaktiske studier
Nummer3
NavnForskning i tre demonstrationsskoleforsøg
Nummer1

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater

Jørnø, R. L. V., & Hachmann, R. (2018). Mediepatruljer: En social teknologi. I J. Bundsgaard, M. Georgsen, S. Ting Graf, T. Illum Hansen, & C. Krog Skott (red.), Skoleudvikling med IT: Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I (s. 233-254). Aarhus Universitetsforlag. Didaktiske studier, Nr. 3, Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg, Nr. 1