Mediering af bioanalytikerstuderendes refleksion i praksis: om afprøvning af en refleksionsmodel i bioanalytikeruddannelsen

Vibe Alopaeus Jelsbak

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

90 Downloads (Pure)

Abstract

teoretiske på institutionen og den praktiske på kliniske hospitalslaboratorier. For at studerende kan opnå viden, færdigheder og kompetence relateret til den bioanalytikerprofession, som de uddannes til, bør deres refleksion over egen professionsageren være en central del af deres læreproces. Der har ikke hidtil været systematisk rammesat refleksion for de studerende i praktik. Dette projekt udvikler og evaluerer ved hjælp af design-based research en didaktisk model, som har til formål at understøtte studerendes refleksion. Afprøvning af modellen viser, at videomedieret refleksion fremmes gennem samtale over en video af den studerende, der agerer professionelt. Samtalen opbygges til gradvist mere kompleks refleksionsniveau jf teori om refleksion over produkt, proces og præmis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSundhedsprofessionelle Studier
Vol/bind3
Udgave nummer1
Antal sider22
ISSN2446-1563
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • bioanalytikeruddannelsen
  • klinisk uddannelse
  • refleksion
  • refleksionsmodel
  • videomedieret refleksion

Citationsformater