Mellem dannelse og nytte: et perspektiv på folkehøjskolernes historie

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

74 Downloads (Pure)

Abstract

De danske folkehøjskoler spillede en afgørende rolle for
både dannelsen og uddannelsen af landbefolkningen fra
midten af 1800-tallet og frem til 1960’erne. I denne artikel
vises det, at folkehøjskolernes succes blandt andet skyldtes,
at de tilbød en kombination af grundtvigsk dannelse og
erhvervsfaglig uddannelse. Hermed nuanceres forestillingen
om, at folkehøjskolerne var rene dannelsesanstalter
uden blik for nyttige kompetencer. Den pragmatiske lære af
historien er, at tilbuddet om erhvervsmæssig oprustning
kunne tiltrække elever, der så igennem højskoleopholdet fik
meget mere end nyttige kompetencer med til deres videre
færd i livet, nemlig en historisk-poetisk livsoplysning, der
åbnede verden for dem.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNorsk Pedagogisk Tidsskrift
Vol/bind102
Udgave nummer2
Sider (fra-til)171-183
Antal sider13
ISSN0029-2052
StatusUdgivet - 1 jun. 2018

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • N.F.S. Grundtvig
  • dannelse
  • folkehøjskoler
  • folkeoplysning
  • idehistorie
  • uddannelse

Citationsformater