TY - JOUR
T1 - Mellem fritid og faglighed – nye veje til dannelse
T2 - Potentialer og dilemmaer ved at anvende de studerendes fritid som ramme for dannelsesprocesser i professionsuddannelser
AU - Gronemann, Sigurd Trolle
AU - Schiøler, Dorte
AU - Skovbjerg, Annegrete
PY - 2025/5/8
Y1 - 2025/5/8
N2 - Artiklen undersøger potentialer og dilemmaer ved at inddrage de studerendes fritidserfaringer i undervisningen på professionsuddannelser. Med afsæt i en designbaseret forskningstilgang og et tre uger langt læringseksperiment med 76 kommunikationsstuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) undersøges, hvordan fritidsaktiviteter kan bidrage til faglig og dannelsesmæssig udvikling. Analysen viser, at når undervisningen retter opmærksomhed mod fritiden, åbnes nye perspektiver på faglighed og identitet. De studerende udvikler en mere nuanceret forståelse af deres fagligheds rolle i samfundet og dens sammenhæng med deres personlige identitet, uddannelse og fremtidige karriere. Vi argumenterer for, at samspillet mellem fritid og uddannelse særligt har potentiale til at styrke den subjektificerende dimension af de studerendes dannelsesprocesser. Artiklen diskuterer samtidig de dilemmaer, der opstår, når fritiden – der netop forstås som et frirum – kobles til uddannelse. Studiet viser desuden, at didaktiske greb som dialog, spejling og eksternalisering af tanker er velegnede til at understøtte de kvalificerende, socialiserende og subjektificerende dimensioner af dannelsessigtet. Projektet har affødt en refleksiv bevægelse hos os som undervisere og forskere, hvor samarbejdet og dialogen med de studerende har bidraget til en forskydning fra et instrumentelt til et mere eksistentielt uddannelsesperspektiv. Vi konkluderer, at fritiden rummer potentiale som tema for uddannelser, der ønsker at arbejde mere verdensvendt.
AB - Artiklen undersøger potentialer og dilemmaer ved at inddrage de studerendes fritidserfaringer i undervisningen på professionsuddannelser. Med afsæt i en designbaseret forskningstilgang og et tre uger langt læringseksperiment med 76 kommunikationsstuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) undersøges, hvordan fritidsaktiviteter kan bidrage til faglig og dannelsesmæssig udvikling. Analysen viser, at når undervisningen retter opmærksomhed mod fritiden, åbnes nye perspektiver på faglighed og identitet. De studerende udvikler en mere nuanceret forståelse af deres fagligheds rolle i samfundet og dens sammenhæng med deres personlige identitet, uddannelse og fremtidige karriere. Vi argumenterer for, at samspillet mellem fritid og uddannelse særligt har potentiale til at styrke den subjektificerende dimension af de studerendes dannelsesprocesser. Artiklen diskuterer samtidig de dilemmaer, der opstår, når fritiden – der netop forstås som et frirum – kobles til uddannelse. Studiet viser desuden, at didaktiske greb som dialog, spejling og eksternalisering af tanker er velegnede til at understøtte de kvalificerende, socialiserende og subjektificerende dimensioner af dannelsessigtet. Projektet har affødt en refleksiv bevægelse hos os som undervisere og forskere, hvor samarbejdet og dialogen med de studerende har bidraget til en forskydning fra et instrumentelt til et mere eksistentielt uddannelsesperspektiv. Vi konkluderer, at fritiden rummer potentiale som tema for uddannelser, der ønsker at arbejde mere verdensvendt.
KW - professionsuddannelser
KW - dannelse
KW - kommunikation
KW - professionsidentitet
KW - professionsdidaktik
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2446-0273
JO - Tidsskrift for professionsstudier
JF - Tidsskrift for professionsstudier
ER -