Mellem innovation og reproduktion: – hvordan fremtidens sundhedsprofessionelle lærer at arbejde på tværs

Cathrine Nielsen, Karin Højbjerg, Søren Engelsen, Elise Bromann Bukhave, Sine Lehn

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Bedre sammenhæng i sundhedsvæsenet gennem øget samarbejde på tværs
af faglige og organisatoriske skel har længe stået højt på den undhedspolitiske
dagsorden. Den seneste uddannelsesrevision (2016) af sundhedsprofessionsbacheloruddannelserne formaliserede således krav om
tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde. Artiklen, der er en del af
forskningsprojektet ”UddannelsesSammenhæng i Klinik Teori” (UDSiKT),
undersøger, hvordan praktikdelen af uddannelserne har mødt opgaven.
Gennem analyse af 31 interviews med praktikvejledere vises, hvordan
indholdskravene er virkeliggjort. Analysen, som udfoldes gennem
professionaliseringsteori, viser et uddannelsesfelt, der placerer sig på
et kontinuum fra reproduktion af uddannelsespraksis til en innovativ
praksis, hvor der forsøges udviklet sundhedsprofessionelle, der kan
skabe et mere sammenhængende sundhedsvæsen via praksisformer.
Mens den sundhedspolitiske dagsorden virker professionaliserende for
nogle professioner, repræsenterer den for andre et bureaukratisk benspænd
med risiko for deprofessionalisering. Artiklen inviterer til en diskussion
om, hvorvidt sundhedsvæsenets udfordring med sammenhæng løses
gennem uddannelsesudvikling, og opfordrer til højere grad af inddragelse
af praksisviden i kommende reformer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk pædagogisk Tidsskrift
Vol/bind2023
Udgave nummer1
Antal sider17
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - mar. 2023

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • sundhedsuddannelser

Citationsformater