Mellem teori og praksis - koncepter eller profession?

Dot Reinau

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

kapitlet diskuterer forholdet mellem teori og praksis i lyset af evidensforskningens fremmarch og i lyset af tendensen til fra politisk og admindstrativ side at ville indføre koncepter i pædagogiske professionspraksisser. Der peges på alternativet at lade grundlagsteori danne en forpligtende forståelsesramme for praktikerens handling, fortolkning af og kommunikation om det, som foregår i det pædagogiske arbejdes bevægelse. herved gives mulighed for at værdsætte forskelligheder og bane vej for professionel kreativitet, selvstændighed og dømmekraft, samt at arbejde med teoretisk kvalificeret fælles udveksling om og udvikling af praksis.
OriginalsprogDansk
TitelPsykologisk Ilt : i pædagogisk og organisatorisk arbejde - praksisudvikling på grundlag af integrativ selvpsykologi.
RedaktørerJan Tønnesvang, Maria S. Ovesen
Antal sider16
UdgivelsesstedAarhus
ForlagKlim
Publikationsdato2012
ISBN (Trykt)9788771291148
StatusUdgivet - 2012

Citationsformater