Mellemformers implikationer for skolens fagprofessionelle

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Mellemformer i skolen er et emergerende fænomen, der placerer sig mellem skolens traditionelle former for undervisning og pædagogik på et kontinuum udgjort af almenundervisningen henholdsvis specialundervisningen. Nærværende kapitel diskuterer, at mellemformernes tilsynekomst i skolen efter alt at dømme skyldes inklusionsbestræbelsernes genvordigheder og konsekvenser for pædagogikken, didaktikken og skolens aktører. Endelig stiller kapitlet spørgsmålet, om mellemformer i skolen er et udtryk for specialpædagogikkens- og undervisningens forskydning og fremdrager slutteligt, at vi må tilstræbe en overskridelse af det traditionelle modsætningsfyldte forhold mellem almen- og specialpædagogikken
OriginalsprogDansk
TitelMellemformer i skole og dagtilbud
RedaktørerPeter Andersen, Micki Sonne Kaa Sunesen
Antal sider14
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato18 apr. 2022
Sider129-142
Kapitel9
ISBN (Trykt)978-87-500-5974-5
StatusUdgivet - 18 apr. 2022

Emneord

  • læreruddannelsen
  • Mellemformer
  • Specialpædagogik

Citationsformater