Abstract
Mellemformer i skolen er et emergerende fænomen, der placerer sig mellem skolens traditionelle former for undervisning og pædagogik på et kontinuum udgjort af almenundervisningen henholdsvis specialundervisningen. Nærværende kapitel diskuterer, at mellemformernes tilsynekomst i skolen efter alt at dømme skyldes inklusionsbestræbelsernes genvordigheder og konsekvenser for pædagogikken, didaktikken og skolens aktører. Endelig stiller kapitlet spørgsmålet, om mellemformer i skolen er et udtryk for specialpædagogikkens- og undervisningens forskydning og fremdrager slutteligt, at vi må tilstræbe en overskridelse af det traditionelle modsætningsfyldte forhold mellem almen- og specialpædagogikken
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Mellemformer i skole og dagtilbud |
Redaktører | Peter Andersen, Micki Sonne Kaa Sunesen |
Antal sider | 14 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 18 apr. 2022 |
Sider | 129-142 |
Kapitel | 9 |
ISBN (Trykt) | 978-87-500-5974-5 |
Status | Udgivet - 18 apr. 2022 |
Emneord
- læreruddannelsen
- Mellemformer
- Specialpædagogik