Mellemværender. Litteratur for børn og unge midt i en medietid: Intermedialitet, materialitet og litteraturdidaktiske perspektiver

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskningpeer review

1081 Downloads (Pure)

Abstract

Afhandlingen undersøger på hvilke måder, litteratur for børn og unge forandrer sig i udveksling med mediebaserede og digitale udviklinger. Ud fra en intermedial og materiel forståelsesramme analyseres fem litterære cases, og afhandlingen demonstrerer, hvordan aktuel litteratur for børn og unge artikuleres i forskellige medier og henvender sig til sine læsere gennem anvendelse af samtidige udtryksformer, mediebevidsthed og ofte invitation til fysisk interaktion. Udgangspunkterne i intermedialitet og materialitet medfører en fornyet accentuering af danskfaget som et hermeneutisk funderet fag med æstetiske tekster som en del af indholdsvalget, hvilket indebærer en nuancering af den definering af faget som et kommunikationsfag, der kan aflæses i Fælles Mål for faget dansk. I forlængelse heraf tegnes afsluttende konturerne af en intermedial littteraturdidaktik.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus Universitet
Antal sider234
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Æstetik, design og medier

Citationsformater