Abstract
Gennem lektorlaboratoriet Gruppearbejde har vi arbejdet med at udvikle didaktikken omkring gruppearbejde inspireret af den forståelse, som ligger i Scholarship of Teaching and Learning (SoTL).
Vi er optaget af, hvad der sker i skiftet mellem gruppearbejde og den efterfølgende opsamling i klasserummet ift. de studerendes aktive, mundtlige deltagelse. De studerende er aktive i selve gruppearbejdet, men deltagelsesniveauet synes at falde i opsamlingen.
Det er en professionsdidaktisk problemstilling, hvis studerende ikke finder mening i disse opsamlinger eller kan se en sammenhæng med de kompetencer, de får brug for i professionen. Vores formål er derfor at udvikle didaktikker, som gennem progression i højere grad fremmer aktiv deltagelse i opsamlingerne.
Det bygger på en struktureret og systematisk undersøgelse af to lektorers undersøgelser og forholder sig kritisk reflekterende til den
Vi har undersøgt problemstillingen ud fra interviews med studerende fra flere hold som repræsenterer forskellige måder at deltage i opsamlingen på: 1) Den altid aktive, der byder ind hver gang 2) Den der byder ind en gang imellem 3) Den der sjældent byder ind. Der er anvendt samme interviewguide til studerende fra flere af vores egne hold. Disse data vil blive analyseret inden konferencen med henblik på didaktiske og fremadrettede handleforslag til afprøvning på hold i efteråret 2024. Nogle af de foreløbige fund er, at det har betydning:
•Om opsamlingen foregår i plenum eller i matrixgrupper.
•Om opsamlingen er tilrettelagt sådan, at de studerende lytter til noget, som de ikke selv har arbejdet med.
•Om de ved på forhånd, hvordan og hvorfor der skal samles op
•Om indholdet lægger op til bestemte svar, eller en mere åben diskussion.
Workshoppen vil blive tilrettelagt som faciliterende drøftelser, der på baggrund af lektorlaboratoriet og to lektorers undersøgelser og resultater kommer omkring 1) forskellige måder at samle op på gruppearbejde, 2) progression i gruppearbejde med henblik på professionen samt 3) hvorledes man inspireret af Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) systematisk kan udvikle sin undervisning.
Abstractet tager især afsæt i signatur 2: Professionsuddannelser vi er stolte af, skaber mening og sammenhæng.
Vi er optaget af, hvad der sker i skiftet mellem gruppearbejde og den efterfølgende opsamling i klasserummet ift. de studerendes aktive, mundtlige deltagelse. De studerende er aktive i selve gruppearbejdet, men deltagelsesniveauet synes at falde i opsamlingen.
Det er en professionsdidaktisk problemstilling, hvis studerende ikke finder mening i disse opsamlinger eller kan se en sammenhæng med de kompetencer, de får brug for i professionen. Vores formål er derfor at udvikle didaktikker, som gennem progression i højere grad fremmer aktiv deltagelse i opsamlingerne.
Det bygger på en struktureret og systematisk undersøgelse af to lektorers undersøgelser og forholder sig kritisk reflekterende til den
Vi har undersøgt problemstillingen ud fra interviews med studerende fra flere hold som repræsenterer forskellige måder at deltage i opsamlingen på: 1) Den altid aktive, der byder ind hver gang 2) Den der byder ind en gang imellem 3) Den der sjældent byder ind. Der er anvendt samme interviewguide til studerende fra flere af vores egne hold. Disse data vil blive analyseret inden konferencen med henblik på didaktiske og fremadrettede handleforslag til afprøvning på hold i efteråret 2024. Nogle af de foreløbige fund er, at det har betydning:
•Om opsamlingen foregår i plenum eller i matrixgrupper.
•Om opsamlingen er tilrettelagt sådan, at de studerende lytter til noget, som de ikke selv har arbejdet med.
•Om de ved på forhånd, hvordan og hvorfor der skal samles op
•Om indholdet lægger op til bestemte svar, eller en mere åben diskussion.
Workshoppen vil blive tilrettelagt som faciliterende drøftelser, der på baggrund af lektorlaboratoriet og to lektorers undersøgelser og resultater kommer omkring 1) forskellige måder at samle op på gruppearbejde, 2) progression i gruppearbejde med henblik på professionen samt 3) hvorledes man inspireret af Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) systematisk kan udvikle sin undervisning.
Abstractet tager især afsæt i signatur 2: Professionsuddannelser vi er stolte af, skaber mening og sammenhæng.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2024 |
Status | Udgivet - 2024 |
Begivenhed | Konference for Professionsuddannelser: Professionsuddannelser vi er stolte af - VIA University College, Horsens, Danmark Varighed: 28 nov. 2024 → 28 nov. 2024 https://www.konferenceforprofessionsuddannelser.dk |
Konference
Konference | Konference for Professionsuddannelser |
---|---|
Lokation | VIA University College |
Land/Område | Danmark |
By | Horsens |
Periode | 28/11/24 → 28/11/24 |
Internetadresse |