Menneske eller borger: skolens pædagogiske grundproblem

Leo Komischke-Konnerup

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogUndervisning

Abstract

Menneske eller borger er en almenpædagogisk indføring i spørgsmålet om skolens pædagogiske og politiske opgave: Er skolen og dens pædagogiske praksis til for det frie menneske eller den forpligtede borger? Dette pædagogiske grundproblem belyses gennem studiet af tre centrale pædagogiske tænkeres teorier: J.-J. Rousseau, W. von Humboldt og D. Benner. Bogens tre studier er forsynet med studiespørgsmål. Bogen afsluttes med et didaktisk appendix af lektor ved læreruddannelsen N. Leding Olsen.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKbn.
ForlagAkademisk Forlag
Antal sider191
ISBN (Trykt)978-87-500-5064-3
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • almen dannelse
  • almen pædagogik
  • efterskole
  • folkehøjskole
  • folkeskolen
  • folkeskolens formål
  • pædagogik
  • pædagogisk praksis
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • efter og videreuddannelse

Citationsformater