Menneskerettigheder - det almenmenneskelige og det kulturelt bestemte: Om menneskesyn og værdigrundlag bag forskellige forståelser af menneskerettigheder og deres virkningshistorie, herunder menneskerettigheder som grundlag for skolens virke

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Med inddragelse af en skelnen mellem borgerrettigheder og menneskerettigheder søger kapitlet at afdække det værdisæt, der ligger bag tanken om universelle menneskerettigheder bl.a. med inddragelse af Thomas Hobbes og John Lockes naturretstænkning. Herefter gives et historisk vue over udviklingen af FN's menneskerettighedserklæring og forvaltningen af denne i aktuel belysning. Til en diskussion af menneskerettigheder og kulturimperialisme inddrages en præsentation af henholdsvis universalister og kulturrelativister, hvorefter den kulturrelativistiske position uddybes med inddragelse af to religiøse udspil i forhold til FN'erklæringen, nemlig Cairo-erklæringen fra OIC og Søren Krarups Dansen om menneskerettighederne. Kapitlet afsluttes med en diskussion af menneskerettigheder som indhold og grundlag for skolens dannelsesopgave.
    OriginalsprogDansk
    TitelKLM på tværs : sociologiske, historiske og filosofiske perspektiver
    Antal sider26
    UdgivelsesstedFrederiksberg
    ForlagSamfundslitteratur
    Publikationsdato2013
    Sider65-90
    ISBN (Trykt)978-87-593-1633-7
    StatusUdgivet - 2013

    Emneord

    • skole

    Citationsformater