Mennesket i verden, verden i mennesket: et bidrag til en dekonstruktion af den pædagogiske tænkning

Niels Buur Hansen

Publikation: Ph.d. afhandling/ kandidat/ diplomPh.d. afhandlingForskning

Abstract

Afhandlingen forsøger at erstatte en bevidsthedsfilosofisk inspireret pædagogisk tænkning i simpel dualitet med en tænkning i kompleks dualitet eller paradoksal dualitet. Udgangspunktet for afhandlingen er menneskets paradoksale indvikling i verden (indviklings-paradokset). Den pædagogiske og læringsteoretiske relevans af indviklings-paradokset udfoldes i en række artikler og et enkelt boguddrag, som er udgivet over en periode over 8 år. Afhandlingen indledes af en sammenfattende artikel, som søger at sammenfatte indviklings-paradoksets pædagogiske og filosofiske konsekvenser.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKbh.
Udgiver
ISBN'er, trykt9788776842147
StatusUdgivet - 2007

Citationsformater

Hansen, N. B. (2007). Mennesket i verden, verden i mennesket: et bidrag til en dekonstruktion af den pædagogiske tænkning. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet.