Mentor som bindeled

Pia Mortensen, Charlotte Christiansen, Stine Fuglsang Engmose, Minna Nørgaard Bruun (Animator)

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Abstract

Når man er ordblind og samtidig kommer fra et hjem, hvor der ikke altid er overskud til at rette opmærksomheden mod barnets problemer med skriftsproget, kan det godt være en stor mundfuld at gå i skole. Egmont Fondens rapport, Registeranalyse – børn og unge med ordblindhed, fra 2018 viser, at chancen for at klare sig gennem uddannelsessystemet som ordblind er mindre, hvis det ordblinde barn kommer fra et hjem med svagere social baggrund. Derfor har vi i projekt Læsesucces for ordblinde børn udviklet en mentorfunktion for de dobbeltudfordrede børn, og i skrivende stund er der uddannet 28 lærere og pædagoger til at varetage og videreudvikle en sådan funktion på projektets skoler.
OriginalsprogDansk
Publikationsdatookt. 2021
StatusUdgivet - okt. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Dobbeltudfordrede
  • Inklusion
  • Mentor
  • Ordblindelærer
  • Ordblindhed

Citationsformater