Mentorrollen - refleksioner før og efter mentorkursus

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Mentorordninger kan være en vej til at hindre at nyuddannede forlader lærergerningen, men der mangler uddannede mentorer samt uddannelsesmuligheder. Nyere forskning om mentoruddannelser er primært anglo-saksisk, kun lidt nordisk og meget lidt dansk. Baseret på denne forskning udviklede forfatterne et mentorkursus for mentorer for nye lærere for at undersøge deltagernes refleksioner over relevant indhold for mentorer i en dansk kontekst. Studiet viser, at deltagerne var optaget af at definere mentorrollen tydeligere både gennem styrket vejledningsfaglighed, at forstå den nye lærer som en ressource samt ved at udarbejdelokale formelle funktionsbeskrivelser. Disse fund er væsentlige i udviklingen af fremtidige mentoruddannelser i Danmark.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPaideia - tidsskrift for professionel pædagogisk praksis
ISSN1904-9633
StatusAccepteret/In press - 2024

Citationsformater