Abstract

I artiklen beskrives et aktionsforskningsprojekt, hvis formål var at udvikle et mentoruddannelsesforløb med fokus på educative mentoring-kompetencer og på implementering af mentorfunktionen i en etableret skolekultur. Dette skulle blandt andet gøres igennem aktionslæring for mentorer, hvor nyuddannede lærere på forskellig vis skulle udvikle deres praksis. Mentoruddannelsesforløbet var direkte henvendt til lærere over 50, idet det skulle give erfarne lærere mulighed for horisontal karriereudvikling. Den bagvedliggende tanke var, at et en horisontal karriereudvikling kunne øge disse læreres engagement og dermed eventuelt fastholde dem længere i professionen. Projektets resultater peger på, at også 50+-lærere, mentorerne, udvikler deres professionelle praksis og deres professionelle identitet, hvilket kan være et led i en horisontal karriereudvikling (Bayer & Brinkkjær, 2009). Projektet karakteriseres som en win-win-situation for både mentor, mentee og ikke mindst for eleverne.
OriginalsprogDansk
TitelVeje til professionel udvikling i læreruddannelse og lærerarbejde
RedaktørerLisbeth Lunde Frederiksen, Karen Marie Hedegaard
Antal sider16
UdgivelsesstedÅrhus
ForlagKlim
Publikationsdato2016
ISBN (Trykt)9788771298062
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • aktionslæring
  • kompetenceudvikling
  • lærere
  • skoleudvikling

Citationsformater