Abstract
I artiklen beskrives et aktionsforskningsprojekt, hvis formål var at udvikle et mentoruddannelsesforløb med fokus på educative mentoring-kompetencer og på implementering af mentorfunktionen i en etableret skolekultur. Dette skulle blandt andet gøres igennem aktionslæring for mentorer, hvor nyuddannede lærere på forskellig vis skulle udvikle deres praksis. Mentoruddannelsesforløbet var direkte henvendt til lærere over 50, idet det skulle give erfarne lærere mulighed for horisontal karriereudvikling. Den bagvedliggende tanke var, at et en horisontal karriereudvikling kunne øge disse læreres engagement og dermed eventuelt fastholde dem længere i professionen. Projektets resultater peger på, at også 50+-lærere, mentorerne, udvikler deres professionelle praksis og deres professionelle identitet, hvilket kan være et led i en horisontal karriereudvikling (Bayer & Brinkkjær, 2009). Projektet karakteriseres som en win-win-situation for både mentor, mentee og ikke mindst for eleverne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Veje til professionel udvikling i læreruddannelse og lærerarbejde |
Redaktører | Lisbeth Lunde Frederiksen, Karen Marie Hedegaard |
Antal sider | 16 |
Udgivelsessted | Århus |
Forlag | Klim |
Publikationsdato | 2016 |
ISBN (Trykt) | 9788771298062 |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- aktionslæring
- kompetenceudvikling
- lærere
- skoleudvikling