Mere folkeskole i læreruddannelsen - mellem idealer og vilkår: Om at udvikle undervisningskompetence med lærerekspertise som ideal gennem vekslende bevægelser i skoletilknyttet læreruddannelse.

Tobias Heiberg, Anna Sandell, Lene Gleerup-Kragh

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

    1 Downloads (Pure)

    Abstract

    Denne rapport opsummerer og problematiserer virksomhed,
    vidensproduktion, dilemmaer og resultater i projektet ’Mere
    folkeskole i læreruddannelsen – mellem idealer og vilkår’. Som
    projektets titel mere end antyder, beskæftiger projektet sig med
    forholdet mellem uddannelse og profession i læreruddannelsen.
    Projektinitiativet kiler sig således ind i den i læreruddannelsen
    hyppigt tematiserede udfordring, der angår meningsfuld og udbytterig
    professionsuddannelse i spændingsfeltet mellem teori
    og praksis.
    Projektet er på de overordnede linjer et samarbejde mellem
    Professionshøjskolen UCC og Gladsaxe Kommune. Intentionen
    bag projektet angår dels en undersøgelse af, hvordan tættere
    samarbejde mellem folkeskole og læreruddannelse – såkaldt
    skoletilknyttet læreruddannelse – influerer på de lærerstuderendes
    oplevelse af deres uddannelsesudbytte, dels en undersøgelse
    af, hvordan et sådant tættere samarbejde mellem uddannelse og
    profession kan etableres og gennemføres, så det fremstår reelt
    meningsfuldt og udbytterigt for de involverede parter. Projektet
    udmærker sig ved dets gennemgribende involvering af særligt
    kompetente repræsentanter fra lærerprofessionen i undervisningen
    på læreruddannelsen.
    Centralt i projektet står begrebet ’lærerekspertise’, som afklares
    senere i rapporten. Begrebet fungerer på en række områder
    som pejlemærke for både de elementer i projektet, der vedrører
    konkret undervisning af de lærerstuderende, og som referenceramme
    for analysen af de lærerstuderendes oplevelse af deres
    undervisningsudbytte i denne kontekst.
    OriginalsprogDansk
    ForlagProfessionshøjskolen UCC
    Antal sider121
    StatusUdgivet - jun. 2012

    Emneord

    • folkeskolen
    • aktionslæring

    Citationsformater