Mere hold – mindre spil: betydningen af målrettede tilbud for socialt udsatte borgeres deltagelse i idrætsaktiviteter

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel har som mål, med baggrund i Lave og Wengers begreb om situeret læring som legitim perifer deltagelse, at give et bud på, hvordan idrætsaktiviteter kan planlægges og gennemføres, så der skabes mulighed for aktiv deltagelse for socialt udsatte borgere. Artiklen er baseret på et udviklingsprojekt, som professionshøjskolen UC SYD har lavet i samarbejde med en kommune. Empirien er indsamlet via deltagerobservationer af et træningsforløb med målgruppen. Resultaterne viser, at det er afgørende, at man som instruktør har forståelse af de problematikker, ens målgruppe har, da det ellers kan være vanskeligt at foretage de nødvendige tilpasninger af holdspillet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForum for Idraet
Vol/bind36
Udgave nummer1
Sider (fra-til)111–127
Antal sider17
ISSN1904-2183
StatusUdgivet - 7 dec. 2021

Citationsformater