Abstract
Udlandsjournalistikken har det fint i Danmark. Danskerne får meget og ganske godt udlandsstof, er vurderingen fra de redaktører og redaktionschefer, vi
har talt med. De repræsenterer udlandsdækningen hos seks af de største danske nyhedsredaktioner, der står for langt hovedparten af det udlandsstof, der laves til de danske forbrugere: Ritzau, DR, TV 2, Berlingske, Jyllands-Posten og Information.
Redaktørerne hverken klager over kvalitetsniveauet eller klynker over nyhedsmediernes trykkede økonomi,som ellers også presser udlandsstoffet generelt. Tværtimod. Flere af dem fremhæver, at der kommer mere
udlandsstof: Dels på grund af digitalisering og nye (niche) platforme, dels fordi udlandsstoffet smelter stadig mere sammen med indlandsstoffet.
har talt med. De repræsenterer udlandsdækningen hos seks af de største danske nyhedsredaktioner, der står for langt hovedparten af det udlandsstof, der laves til de danske forbrugere: Ritzau, DR, TV 2, Berlingske, Jyllands-Posten og Information.
Redaktørerne hverken klager over kvalitetsniveauet eller klynker over nyhedsmediernes trykkede økonomi,som ellers også presser udlandsstoffet generelt. Tværtimod. Flere af dem fremhæver, at der kommer mere
udlandsstof: Dels på grund af digitalisering og nye (niche) platforme, dels fordi udlandsstoffet smelter stadig mere sammen med indlandsstoffet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Mediernes (nye) verdensbilleder : En forskningsrapport om nyhedsmedier og tærskellande |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | Ajour |
Publikationsdato | 1 jun. 2016 |
Sider | 60-76 |
Kapitel | 5 |
ISBN (Trykt) | 978-87-93453-09-8 |
Status | Udgivet - 1 jun. 2016 |
Emneord
- nyheder
- nyhedsformidling
- nyhedskriterier
- udlandsdækning
- journalistik
- udenrigsjournalistik