Mere konflikt, mere udland, mere dansk: syn på den danske udenrigsjournalistik – fra de ansvarlige: interviews med redaktører fra seks af de største danske nyhedsmedier

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskning

Abstract

Udlandsjournalistikken har det fint i Danmark. Danskerne får meget og ganske godt udlandsstof, er vurderingen fra de redaktører og redaktionschefer, vi
har talt med. De repræsenterer udlandsdækningen hos seks af de største danske nyhedsredaktioner, der står for langt hovedparten af det udlandsstof, der laves til de danske forbrugere: Ritzau, DR, TV 2, Berlingske, Jyllands-Posten og Information.
Redaktørerne hverken klager over kvalitetsniveauet eller klynker over nyhedsmediernes trykkede økonomi,som ellers også presser udlandsstoffet generelt. Tværtimod. Flere af dem fremhæver, at der kommer mere
udlandsstof: Dels på grund af digitalisering og nye (niche) platforme, dels fordi udlandsstoffet smelter stadig mere sammen med indlandsstoffet.
OriginalsprogDansk
TitelMediernes (nye) verdensbilleder : En forskningsrapport om nyhedsmedier og tærskellande
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAjour
Publikationsdato1 jun. 2016
Sider60-76
Kapitel5
ISBN (Trykt)978-87-93453-09-8
StatusUdgivet - 1 jun. 2016

Emneord

  • nyheder
  • nyhedsformidling
  • nyhedskriterier
  • udlandsdækning
  • journalistik
  • udenrigsjournalistik

Citationsformater