Mere meningsfuld idrætsundervisning i indskolingen: Erfaringer fra et aktionsforskningsprojekt

Kasper Lasthein Madsen, Kirstine Boel Lillelund, Esben Volshøj, Annemari Munk Svendsen, Torben Hansen

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

Gode idrætsvaner og lysten til at bevæge sig og være fysisk aktiv gennem hele livet grundlægges i barndommen (Telama, 2009) og påvirkes af vores oplevelser i og med idrætsfaget i skolen (Ladwig et al., 2018). Forskning peger på, at hvis idrætsundervisningen skal lykkes med at motivere til livslang fysisk aktivitet, er det frugtbart at have fokus på meningsfulde idrætsoplevelser frem for sundhed eller idrætslige færdigheder (Fletcher og Chroinin, 2021). Forskningsprojektet Mere Meningsfuld Idrætsundervisning (MMI) har på den baggrund haft til formål at udvikle en idrætsdidaktik med fokus på at give eleverne i indskolingen meningsfulde idrætsoplevelser. Projektet er udformet som et aktionsforskningsprojekt med inddragelse af pædagoger og lærere på fire skoler, og didaktikken er dermed udviklet og afprøvet i og med praksis. Resultatet af projektet er 6 pædagogiske anbefalinger, som lærere og pædagoger kan anvende i planlægning og gennemførelse af undervisningen og omfatter: 1) Nytænk og varier det faglige indhold. 2) Brug kroppen som læremiddel. 3) Anvend fortællinger. 4) Lad eleverne eksperimentere. 5) Skab genkendelighed. 6) Giv eleverne de rette udfordringer.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato9 nov. 2023
StatusUdgivet - 9 nov. 2023
BegivenhedBridging: HVAD ER MENINGEN? Leg, glæde og dannelse i bevægelse - Vejen Sportshotel, Vejen, Danmark
Varighed: 9 nov. 20239 nov. 2023
https://bridging.nu/bridging-2023/

Konference

KonferenceBridging
LokationVejen Sportshotel
Land/OmrådeDanmark
ByVejen
Periode09/11/2309/11/23
Internetadresse

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater