Mere om konstruktivisme

    Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medierpeer review

    Abstract

    "Ved konstruktivisme forstås i naturpædagogiske sammenhænge, at viden er noget, som den enkelte selv opbygger ud fra de oplevelser, som man erhverver. Læring opstår gennem synteser, hvor fornuft, sansning, dialog, efterligning, indbildning og erfaring sættes sammen til en helhed, og hvor individets interaktion med omgivelserne er helt central. Man kan således ikke få ”hældt” viden og erfaringer på fra andre eller få overdraget andres bevidsthed. Der eksisterer efter konstruktivistiske principper således heller ikke nogen "sandhed" eller "absolut virkelighed" der kan erkendes og læres, som empirismen antager. Det indre verdensbillede er ifølge det konstruktivistiske princip opbygget af en selv og læring foregår gennem fortolkning af sanseindtryk, der bearbejdes på grundlag af kognitive skemaer – dvs. de samlede konstruktioner, man har i hovedet i forvejen og som Jean Piaget kalder for ”indre strukturer”... "
    "Naturvidenskabelige teorier er, ifølge socialkonstruktivismen, konstruktioner, og dette ses som et vilkår, det ikke er muligt at hæve sig over. Denne forestilling er blevet brugt til opgør med en skråsikker, naturvidenskabelig tro på egen objektivitet og med positivismen - den filosofiske retning, der angiver, at al viden er begrænset til erkendelse gennem sansedata, og at denne kun kan nås gennem naturvidenskabelig observation af virkeligheden..."
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato2012
    StatusUdgivet - 2012

    Citationsformater