Mere på spil i læring end blot underholdning: en designbaseret forskningsundersøgelse for at identificere principper for at undervise med rollespil

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

280 Downloads (Pure)

Abstract

Inden for den overordnede ramme for designbaseret forskning rapporterer denne artikel om en undersøgelse, der fokuserer på design og evaluering af et rollespil for bygningskonstruktører. Rollespillets formål er her at bringe den lærte teori til anvendelse samt tydeliggøre kompleksiteten i samarbejdet mellem forskellige aktører i byggeprocessen.
Undersøgelsen søger at belyse rollespillet ud fra et andet perspektiv end den eksisterende forskning, der hovedsageligt undersøger motivationen i forbindelse med anvendelsen af spil i læring.
Spillet sættes ind i en teoretisk ramme om brugen af spil og spil-lignende elementer. Rollespillet perspektiveres derefter i en diskussion af, hvordan de lærende påvirkes af spillet i undervisningsforløbet.
Det væsentligste resultat af denne undersøgelse er identifikation af designprincipper, der kan bruges af andre forskere og praktikere, der designer læringsrollespil, og er udformet som en mulig løsning på, hvordan rollespillet læringsteoretisk kan kvalificeres, så det kan bruges på højere uddannelsesinstitutioner.
OriginalsprogDansk
ForlagVIA University College
Antal sider20
StatusUdgivet - 4 jul. 2017

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • design based research
  • læring
  • refleksion
  • rollespil

Citationsformater