Abstract
I de forgangne år var mange lærere på kursus: i natur/teknik, i undervisningsdifferentiering, i tværfaglig undervisning og i projektogaven. På mange af disse kurser blev der undervist i konstruktivisme, som er en nyere erkendelsesteori. Den står i modsætning til positivismen, som tidligere har været nærmest enerådende som gyldig baggrund for forskning, undervisning og almindelig forståelse af omverdenen. Der spekuleres meget på, hvordan konstruktivismen kan slå igennem i undervisningsmetoderne. Det er problematisk, idet det kræver af mange lærere, at de skal revidere deres opfattelse af, hvad der god undervisningspraksis. Det såkaldt "nye" læringsbegreb bliver her udmøntet i nogle almene termer på baggrund af et schweizisk forsøgsarbejde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Unge Pædagoger |
Udgave nummer | 4/5 |
Sider (fra-til) | 43-47 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 0106-5386 |
Status | Udgivet - 1995 |
Emneord
- undervisningsteknologi
- metoder
- læringsstile
- differentiering
- læreprocesser