Metacognition - at tænke over egen læring

Gert Wahlgreen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I de forgangne år var mange lærere på kursus: i natur/teknik, i undervisningsdifferentiering, i tværfaglig undervisning og i projektogaven. På mange af disse kurser blev der undervist i konstruktivisme, som er en nyere erkendelsesteori. Den står i modsætning til positivismen, som tidligere har været nærmest enerådende som gyldig baggrund for forskning, undervisning og almindelig forståelse af omverdenen. Der spekuleres meget på, hvordan konstruktivismen kan slå igennem i undervisningsmetoderne. Det er problematisk, idet det kræver af mange lærere, at de skal revidere deres opfattelse af, hvad der god undervisningspraksis. Det såkaldt "nye" læringsbegreb bliver her udmøntet i nogle almene termer på baggrund af et schweizisk forsøgsarbejde.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Pædagoger
Udgave nummer4/5
Sider (fra-til)43-47
Antal sider5
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 1995

Emneord

  • undervisningsteknologi
  • metoder
  • læringsstile
  • differentiering
  • læreprocesser

Citationsformater