Metoder i pædagogisk arbejde

Thomas Klostergaard Andersen, Birgitte Højberg

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    "I artiklens første del vil vi indledningsvis se på baggrunden for den tiltagende videnskabeliggørelse af pædagogisk praksis. Derefter vil vi gå tættere på evidensbegrebet og betragte det i relation til det pædagogiske område, og vi vil som et eksempel på en evidensbaseret metode præsentere indsatsmodellen PALS. Vi vil runde kapitlets første del af med et kritisk perspektiv på videnskabeliggørelsen af pædagogisk praksis. Med dette afsæt vil vi i anden del af artiklen udfolde, hvordan et narrativt perspektiv på praksis og arbejdet med praksisfortællinger kan bidrage til udviklingen af (kommende) pædagogers faglige skøn og professionelle dømmekraft. Praksisfortællinger er velegnede til at kaste lys over komplekse sammenhænge og afdække den faglige selvforståelse, og vi vil gennemgå, hvordan metoden kan anvendes i praksis. Afslutningsvis vil vi runde af med nogle refleksioner omhandlende vigtigheden af løbende at forholde sig nysgerrigt og kritisk til forholdet mellem evidensbaserede metoder og professionel dømmekraft". (Andersen&Højberg 2016, s. 235-236)
    OriginalsprogDansk
    TitelPædagogiske miljøer og aktiviteter : Grundfagligheden på pædagoguddannelsen
    RedaktørerFlemming B.Olsen
    Antal sider26
    UdgivelsesstedFredriksberg
    ForlagFrydenlund
    Publikationsdato1 maj 2016
    Sider234-260
    ArtikelnummerKapitel 9
    ISBN (Trykt)978-87-7118-484-6
    StatusUdgivet - 1 maj 2016

    Emneord

    • pædagogisk praksis

    Citationsformater