Min pædagog og mig - Hvordan oplever jeg "min pædagog"?

Britta Kusk Nørgaard

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen belyser, hvordan voksne med intellektuelle funktionsnedsættelser og med behov for varig socialpædagogisk støtte oplever ’mødet’ med pædagoger og andre professionelle. Der er tale om en gruppe af borgere, der ofte er usynlige i forskningen, og eventuelle krænkelser finder oftest sted uden for offentlighedens søgelys. Artiklen er baseret på et ph.d-projekt, hvori forfatteren ved hjælp af en fænomenologisk og socialfilosofisk tilgang har undersøgt ni borgeres oplevelser af ’mødet’ og de i ’mødet’ oplevede kompetencer, for derigennem at kunne pege på centrale værdier og kompetencer af betydning for borgeren. Og hvad kan professionelle lære af disse stemmer?
Borgernes udsagn peger på, at den professionelles kompetencer og tilgange er betydningsfulde og ofte afgørende for mødets udfald. Artiklens analyser peger på, at der kan være behov for at udvikle de professionelles bevidsthed om etik og om rettigheder ift. FN’s handicapkonvention. Som perspektivering rejses derfor også et åbent spørgsmål om, hvordan og hvorvidt der kan uddannes til dette ’møde’?
OriginalsprogDansk
Artikelnummer4
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind2
Udgave nummer1
Sider (fra-til)49- 66
Antal sider18
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 16 apr. 2018

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • anerkendelse
  • etik
  • handicap
  • opmærksomhed
  • socialpædagogik

Citationsformater