Abstract
Artiklen belyser, hvordan voksne med intellektuelle funktionsnedsættelser og med behov for varig socialpædagogisk støtte oplever ’mødet’ med pædagoger og andre professionelle. Der er tale om en gruppe af borgere, der ofte er usynlige i forskningen, og eventuelle krænkelser finder oftest sted uden for offentlighedens søgelys. Artiklen er baseret på et ph.d-projekt, hvori forfatteren ved hjælp af en fænomenologisk og socialfilosofisk tilgang har undersøgt ni borgeres oplevelser af ’mødet’ og de i ’mødet’ oplevede kompetencer, for derigennem at kunne pege på centrale værdier og kompetencer af betydning for borgeren. Og hvad kan professionelle lære af disse stemmer?
Borgernes udsagn peger på, at den professionelles kompetencer og tilgange er betydningsfulde og ofte afgørende for mødets udfald. Artiklens analyser peger på, at der kan være behov for at udvikle de professionelles bevidsthed om etik og om rettigheder ift. FN’s handicapkonvention. Som perspektivering rejses derfor også et åbent spørgsmål om, hvordan og hvorvidt der kan uddannes til dette ’møde’?
Borgernes udsagn peger på, at den professionelles kompetencer og tilgange er betydningsfulde og ofte afgørende for mødets udfald. Artiklens analyser peger på, at der kan være behov for at udvikle de professionelles bevidsthed om etik og om rettigheder ift. FN’s handicapkonvention. Som perspektivering rejses derfor også et åbent spørgsmål om, hvordan og hvorvidt der kan uddannes til dette ’møde’?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 4 |
Tidsskrift | Forskning i pædagogers profession og uddannelse |
Vol/bind | 2 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 49- 66 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 2446-2810 |
Status | Udgivet - 16 apr. 2018 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- anerkendelse
- etik
- handicap
- opmærksomhed
- socialpædagogik