Abstract
I lyset af den stigende kulturelle, sproglige, religiøse og etniske mangfoldighed i dagens samfund i Danmark er det relevant at overveje, hvilke fortællinger og kulturelle repræsentationer børn og unge møder i deres hverdag og i skolen, og hvem der bliver spejlet i nyere børne- og ungdomsbøger. Dertil følger overvejelser omkring, hvordan vi navngiver den litteratur, som omhandler minoriteters liv, erfaringer og perspektiver. I denne artikel formidler jeg mit forskningsprojekt, hvor jeg har diskuteret disse begreber og på baggrund heraf udviklet en definition å multikulturel litteratur, der forsøger at matche kulturelle fænomener i dette århundredes multikulturelle og globaliserede samfund
(Mansour 2020). Projektet er derfor et bidrag til den skandinaviske forskning i, hvordan man kan kategorisere fiktive tekster, der repræsenterer minoriteter.
(Mansour 2020). Projektet er derfor et bidrag til den skandinaviske forskning i, hvordan man kan kategorisere fiktive tekster, der repræsenterer minoriteter.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | På tværs af Norden 3 : social holdbarhed i nordisk børne- og ungdomslitteratur |
Redaktører | Mia Österlund, Maria Lassén -Seger, Sofie Hemansen Eriksdatter |
Antal sider | 8 |
Vol/bind | 3 |
Udgivelsessted | København K |
Forlag | Nordisk Ministerråd |
Publikationsdato | 14 feb. 2022 |
Sider | 32-39 |
ISBN (Trykt) | 978-92-893-7099-8 |
ISBN (Elektronisk) | 978-92-893-7179-7 |
Status | Udgivet - 14 feb. 2022 |
Emneord
- fællesskab
- bæredygtighed
- dannelse
- litteraturlæsning
- Børn og unge
- Æstetik, design og medier