Abstract
Denne artikel er en opfølgning af en artikel i sidste nummer af LæringsCentret (LS nr. 5, red.), hvor jeg introducerede begrebet multikulturel litteratur og argumenterede for at arbejde med disse tekster i danskfaget. I 2. del inviteres læseren ind i klasser, der har arbejdet med den multikulturelle ungdomsroman Haram (Aamand, 2016). Formålet med litteraturforløbet var bl.a. at inddrage eleverne i meningsfulde samtaler om danskhed og kulturmøder og give dem mulighed for at diskutere forskellige værdier, holdninger og perspektiver med afsæt i romanen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 6 |
Tidsskrift | Læringscentret |
Vol/bind | 46. årg. |
Udgave nummer | 6 |
Sider (fra-til) | 14-17 |
Antal sider | 4 |
ISSN | 0105-9556 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- dialogisk undervisning
- klassesamtaler
- litterær inklusion
- mangfoldighed
- multikulturel litteraturdidaktik
- respekt