Model for de sundhedsfaglige uddannelser med udgangspunkt i radiografuddannelsen

Susanne Hjorth Hansen, Jeanne Elisabeth Debess, Christina Egekvist, Christine Houman Nyrup, Hanne Sloth, Henrik Thomsen, Jens Kristian Vejle-Sørensen, Lars Gøran Zetterberg, Merethe Hollen, Michael Ehrnberg Fravn, Peter Juul Ørnstrup, Sanne Weber Andersen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

FlexVid i radiografuddannelsen har afsæt i radiografundervisernes erfaringer med at tilrettelægge og gennemføre undervisning i en kombination af fysisk og virtuel, synkron og asynkron tilstedeværelse. Radiografundervisernes fokus på varieret tilrettelæggelse af undervisning blev tydeliggjort gennem projekt Variation i undervisningsformer: Modul 1 og modul 2 som uddannelsen gennemførte i foråret 2008. De primære formål med projektet var at tilrettelægge moduler i radiografuddannelsen så studerende støttes i at:
1. nå læringsudbytte for aktuelle moduler gennem deltagelse i varierede undervisningsformer uden og med brug af it,
2. anvende deres studietid hensigtsmæssigt i forhold til at nå mål for aktuelt modul.
Projektet udviklede konkrete undervisningsplaner med blendede forløb for radiografuddannelsens modul 1 og 2. Disse planer blev afsæt for undervisernes udvikling af de efterfølgende teoretiske moduler.
I projekt FlexVid har underviserne udviklet denne generelle model for blended learning i sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser med afsæt i de elementer, der har vist sig at fungere i radiografuddannelsen. I denne beskrivelse af modellen præsenteres først anbefalinger til planlægning og gennemførelse af blendede undervisningsforløb, mens teoretiske begrundelser for valg er placeret i de sidste afsnit. Hensigten med dette er at sætte fokus på modellen som et redskab for andre uddannelser til professionsbachelorer i sundhed, der gerne vil i gang med at gennemføre undervisning i blendede forløb.
OriginalsprogDansk
TitelFlexVid: Fleksible arbejdsformer i videregående uddannelser : Skitser fra tegnebrættet
RedaktørerCharlotte Heigaard Jensen, Hans Jørgen Staugaard
Antal sider26
UdgivelsesstedAalborg
ForlagUCN Forlag
Publikationsdato2012
Sider101-126
ISBN (Trykt)9788771144031
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • uddannelse
  • e-læring
  • læring
  • pædagogik
  • radiografuddannelsen
  • professionsdidaktik
  • blended learning
  • radiografi
  • undervisning
  • vejledning
  • didaktik
  • læreprocesser

Citationsformater