Modeller i naturfagene

Harald Brandt, Benny Lindblad Johansen

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Abstract

Begrebet model bruges på mange forskellige måder i hverdagen, men i naturfaglige sammenhænge har begrebet en mere præcis betydning. Modeller er menneskeskabte repræsentationer af udvalgte dele af virkeligheden og bruges til at forstå eller afprøve bestemte forhold af virkeligheden og til at kommunikere disse forhold til andre.
Selv om vi ikke altid tænker over det, er der er ingen tvivl om, at modeller er væsentlige værkøjer i naturfagsundervisningen. I artiklen drøftes forskellige typer af modeller, deres anvendelse i naturfagsundervisningen og hvilke kognitive udfordringer eleverne kan støde på, når de skal afkode naturfaglige modeller. 
Artiklen er en del af webantologien ”Introduktion til naturfagsdidaktik”.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2014
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • læreruddannelsen
  • modeller
  • modelleringskompetence
  • naturfag

Citationsformater