Modeller og modellering i grundskolens naturfag

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel behandles generelle aspekter ved modeller og modellering, og der præsenteres en ny modelinddeling i tre basale grupper: 1-D-, 2-D- og 3-D-modeller. Der advokeres ydermere for en enklere definition af modellering hvor denne defineres som den proces der udspiller sig mellem “data” og “model”. Det bliver herved tydeligere for eleverne i grundskolen at al anvendelse af modeller
i naturfagsundervisningen ikke hører til modelleringskompetencen, og det bliver lettere at adskille de naturfaglige kompetencer fra hinanden til gavn for såvel lærere som elever. Med artiklen ønsker jeg at øge kendskabet til model- og modelleringsbegrebet for at kvalificere modelleringsundervisningen
i den danske grundskole.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2020
Udgave nummer3
Sider (fra-til)7-26
Antal sider20
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 5 sep. 2020

Citationsformater