Modulevaluering som alternativ til eksamen

Katrine Copmann Abildgaard, Trine Lolk Haslam, Tanja Miller

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

1 Downloads (Pure)

Abstract

Evalueringen er tilrettelagt som en virkningsevaluering. Her arbejdes der med tre grundantagelser om sammenhænge mellem undervisningens tilrettelæggelse herunder modulopdelte evalueringer og elevers læringsudbytte. Programteorierne analyses hver for sig og resultaterne heraf er samlet i sammenfatningen.
Forsøget med modulopdelte evalueringer på to gymnasier med fire deltagende klasser i fagene oldtidskundskab og matematik C viser med stor tydelighed at der er gevinster i form af større læringsudbytte for flere elever.
De modulopdelte evalueringer giver bedre læring, bedre motivation og større fagligt overblik hos eleverne. Forsøget har meget flotte resultater, hvad angår at få alle elever med – hvilket vil sige at alle elever i forsøget opfylder minimumskravene i fagene.
Virkningsevalueringen går i dybden med vurderinger af undervisningens kvalitet set som summen at didaktiske valg i samspil med viden om læringens tre dimensioner.
OriginalsprogDansk
Antal sider31
StatusIkke-udgivet - 2013

Citationsformater