Mosca, samfund og uddannelse: Den sociale evolutions usandsynlighed og den herskende klasses nødvendighed.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Artiklen foretager en analyse af Moscas hovedværk ”The Ruling Class” og demonstrerer den implicitte samfundsdifferentieringsteori baseret på distinktionen mellem dem der har magt og dem, der giver magt. Der afdækkes en differenceteoretisk samfundsteori baseret på magt som konstituerende for enhver social organisering og differentiering. Derefter relateres Moscas koncept
med Luhmanns teori om samfundet for at pege på sammenfald og muligheden for at udvikle en magtbaseret samfundsteori der tager Luhmanns teori som udgangsbetingelse. Afsluttende tages uddannelsessystemets diplom-fordeling op i et mosciansk/eliteteoretisk perspektiv som eksemplarisk anvendelseseksempel af teorien.
OriginalsprogDansk
TitelLuhmann og magt
RedaktørerLine Hilt, Kurt Venneslan
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagUnge Pædagoger
Publikationsdato2009
ISBN (Trykt)978-87-902-2084-6
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater