MOSUL: Model for Socialretlig Udvikling og Læring

Peter Brix Vangsgaard

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskning

Abstract

Vi vil gerne afholde en workshop og i den forbindelse fortælle om vores erfaringer med ovennævnte projekt.
I projektet har vi fulgt 2 kommuners børnesager og deltaget i sagsmøder med sagsbehandlerne på området med henblik på
1.
at undersøge, hvorledes det sociale forvaltningsarbejde på børneområdet er komplekst (det har med andre ord handlet om at tilvejebringe en bedre forståelse af det sociale arbejdeshandlerum),
2.
at styrke refleksionsmulighederne på området. En vigtig forudsætning herfor har efter vores opfattelse været, at dermåtte tages udgangspunkt i den kontekst, hvori det sociale arbejde virker, altså i vores tilfælde i forvaltningskonteksten. Spørgsmålet om det sociale børnearbejdes kompleksitet på forvaltningsområdet kan med andre ord ikke stilles uden samtidig at stille spørgsmål, der vedrører den moderne forvaltnings ditto,
3.
at styrke det retlige perspektiv på opgavevaretagelsen, som efter vores opfattelse er truet i disse år, bl.a. med konsekvenser for kommunernes evne til at optræde som social myndighed, det vil sige ”formynderisk”.

Udover at være kontekstbestemt er det sociale arbejde kendetegnet ved at befinde sig i skæringspunktet mellem individ og samfund. Vi har i vores forsknings/-udviklingsarbejde fundet det frugtbart at kombinere et fænomenologisk-humanistisk perspektiv med et systemteoretisk-sociologisk, der efter vores opfattelse begge kan siges at trække på en grundlæggende pragmatisk tilgang til virkeligheden og menneskets forhold til den.

I workshoppen fortæller vi om vores tilgang til projektarbejdet, hvordan vi har grebet det an og om nogle af de hypoteser, vi har forfulgt i projektet.

Workshoppen sætter særligt fokus på nogle af projektets vigtigste erfaringer:
1.
Projektet har identificeret en række ofte forekommende ”faldgruber”, som sagsbehandleren let kommer til at falde i, når den kommunale opgave fortrænges af andre dominerende perspektiver og tankegange.
2.
Ligeledes er identificeret noget, som vi i projektet kalder ”uhensigtsmæssige handlingsforkortelser”. Disse handlingsforkortende beslutninger optræder særligt, nårsagsbehandleren ikke formår at håndtere og systematisere kompleksiteten i forhold til opgaven i sagen. Pludselig bliver det tydeligt, at den forståelse, der har været arbejdet ud fra ikke holder og der brug for at ”handle” på en anden måde eller ændre kurs i sagen. Dette sker så ofte uden (tilstrækkeligt) sagligt og retligt belæg for den nye handling/kurs.

Deltagere i projektet og workshoppen: Lektor, cand. jur. Peter Vangsgaard, lektor, cand. jur. Bente Adolphsen og lektor, cand. phil. Morten Raffnsøe Møller.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2013
StatusUdgivet - 2013
BegivenhedÅrsmøde FORSA - Aalborg Universitet København, København, Danmark
Varighed: 3 okt. 20134 okt. 2013

Konference

KonferenceÅrsmøde FORSA
LokationAalborg Universitet København
LandDanmark
ByKøbenhavn
Periode03/10/1304/10/13

Citationsformater