Mot et læringsorientert estetikkbegrep

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Rundt omkring i den pædagogiske og didaktiske debat støder man i dag ofte på begrebet æstetik, formuleret som f.eks. den æstetiske dimension, æstetiske læreprocesser og æstetisk praksis. Når man ser nærmere på disse tekster og udsagn, kan man få det indtryk, at det æstetiske har udviklet sig til et uhyre luftigt begreb, et ’hurra’-ord, der dækker alt, hvad der er smagfuldt, kunstnerisk, sanseligt, harmonisk, smukt og oplevelsesorienteret. Et så bredt æstetikbegreb er det naturligvis vanskeligt at bruge som forankring af det pædagogiske og didaktiske arbejde, der knytter sig til de kunstbaserede fag i uddannelsessystemet. Skal begrebet gøres meningsfuldt og operationelt i dette regi, er vi derfor nødt til at præcisere det yderligere, hvilket vi som forfattere efter bedste evne har forsøgt i bogen Æstetik og læring – en grundbog i æstetiske læreprocesser (2008). Med reference til bogen vil vi i denne artikel kort præsentere tre væsentlige tilgange til et læringsorienteret æstetikbegreb: en socialisationsteoretisk, en psykologisk og en filosofisk tilgang.
Først vil vi dog problematisere nogle almene og udbredte æstetikforståelser.
OriginalsprogNorsk
TitelAllmenn musikkundervisning : Perspektiver på praksis
RedaktørerJon Helge Sætre, Geir Salvesen
Antal sider15
UdgivelsesstedOslo
ForlagGyldendal Norsk Forlag
Publikationsdato15 mar. 2010
Udgave1.
Sider39 - 53
ISBN (Trykt)978-82-05-40014-6
StatusUdgivet - 15 mar. 2010

Emneord

  • æstetiske læreprocesser
  • musik

Citationsformater