@inbook{7d5fb135f7e54078b1dfadb179ab271d,
title = "Motivationssamtalen i et sundhedsp{\ae}dagogisk perspektiv",
abstract = "I dette kapitel pr{\ae}senteres teorien om motivationssamtalen, som beskrevet af Rollnick, Miller og Butler (2009), hvorefter teorien diskuteres ud fra et l{\ae}ringsteoretisk perspektiv. Form{\aa}let med kapitlet er at give l{\ae}seren kendskab til metoden og at bidrage til refleksion over, hvordan dimensioner af sundhedsp{\ae}dagogik og l{\ae}ring kan kombineres med motivationssamtalen i egen praksis.",
keywords = "sundhedsfremme, handlekompetence, kommunikation, l{\ae}ring, motivation, motivationssamtalen, sundhedsp{\ae}dagogik",
author = "Vinie Levisen and Ulla Pedersen",
note = "Sundhedsp{\ae}dagogik i sundhedsfremme er skrevet som en l{\ae}rebog for de sundhedsfaglige professionsbachelorer og deres undervisere, men den kan anvendes af alle sundhedsprofessionelle. Bogen kan ogs{\aa} anvendes p{\aa} diplom-, master- og kandidatuddannelser inden for p{\ae}dagogik og sundhedsvidenskab. Bogen diskuterer udvalgte kernebegreber og synsvinkler i sundhedsp{\ae}dagogikken, som har essentiel betydning for sundhedsfremmende interventioner og aktiviteter, hvor m{\aa}let er at opbygge ressourcer og skabe sundhed og trivsel for forskellige m{\aa}lgrupper. Den giver s{\aa}ledes det teoretiske og v{\ae}rdim{\ae}ssige grundlag for sundhedsp{\ae}dagogik og sundhedsfremme. Kritisk sundhedsp{\ae}dagogik er en n{\o}glefaktor i arbejdet med sundhedsfremme. Den kritiske sundhedsp{\ae}dagogik tager sit udgangspunkt i et positivt og holistisk sundhedsbegreb og refererer til social og individuel empowerment og udvikling af handlekompetence gennem dialog mellem sundhedsprofessionelle og borgere situeret i en specifik kontekst.",
year = "2012",
month = sep,
language = "Dansk",
isbn = "978-87-12-04618-9",
editor = "Venka Simovska and Jensen, {Jeanette Magne}",
booktitle = "Sundhedsp{\ae}dagogik i sundhedsfremme",
publisher = "Gad",
}