Motorik og kvalitet i bevægelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Artiklen peger på, at kernen i idrætsfaget er at arbejde med kvalitet i bevægelse – motorik. En vigtig forudsætning for at udvikle bevægelseskvalitet er, at eleverne oplever det som meningsfuldt at udføre bevægelser bedre. Det er ikke idrætsfagets primære opgave at give eleverne gode oplevelser med bevægelse, men at give eleverne oplevelser med gode bevægelser. Det er nødvendigt, at idrætsfaget retter opmærksomheden mod bevægelseskvalitet for at dæmme op for en ofte ensidig fokusering på sundhed og kvantitet i idræt. Artiklen udpeger en række områder, som det er vigtigt at være opmærksom på, når undervisningen skal planlægges og gennemføres. Det gælder bl.a. valg af hensigtsmæssige arbejdsformer, målsætning og konstruktiv feedback, et trygt læringsrum og meningsskabelse og motivation.
OriginalsprogDansk
TidsskriftFocus - Tidsskrift for Idræt
Udgave nummer4
Sider (fra-til)4-7
Antal sider4
ISSN0105-1237
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • bevægelseskultur
  • idrætsundervisning
  • idræt
  • motorik

Citationsformater